Å blogge – et fristed for anonyme rasister!

24 02 2010

Jeg er en novise på blogging, men har siden jeg startet fulgt med på hva det blogges om og hva som kommenteres mest. Er interessert i hva som trigger kommentarer hos folk flest og hvem svarer på hva.

Dette er ingen kvalitativ eller kvantitativ forskningsmetod, med tese, testing, evaluering, konklusjon – det er ren synsing. Det er det som er herligt med å blogge, vi kan synse i vei. Arrestert kan vi bli, det må vi tåle, da tenker jeg ikke på å bli kastet i fengsel, men satt på plass av folk med et annet synspunkt enn meg. Og kanskje de til og med har fakta i mine «synse saker», da er det bare å gi seg selv om man er uengig. Moro er det allikevel, spesiellt når noen går i egen felle. Blogge om mangelen på sarkasmeforståelse, og hoppe i taket av et sarkastisk svar – gøy 😉

Men det som er interessant er å se, er hvor mange skap-rasister det er som hiver seg på bloggebølgen. De kommenterer og er enig i all dritt som skrives om svarte, muslimer, jøder og andre ikke hvite etniske nordmenn. Hvem er etnisk nordmann? et spørsmål som trigger touchmetoden hos skap-rasisten, spesiellt dersom jeg nå ville påstå at alle som har norsk pass er nordmenn. Noe jeg forøvrig ikke ville våge, eller ikke er helt sikker på om jeg er enig i. Men det er fordi jeg ikke er sikker på definisjon av nordmann er.

Hvor går grensen på ytringsfriheten i bloggeland? Er jeg som bloggeier ansvarlig for alt det som skrives på feks. mitt innlegg? Jeg har muligheten til å fjerne svar, ikke godkjenne svar, redigere svar og det gjør meg kanskje ansvarlig for innholdet i min egen blogg? Jeg bare lurer.

En ting som er helt sikkert er at dersom du blogger om store pupper, sex og orgasme så dobles treffene på innlegget ditt. Da kommer neste spørsmål, blogges det for å få treff eller for bare å blogge. Sammensatt spør du meg, i utgangspunktet blogges det for å blogge men det er jo gøy å få treff når man blogger.

dagens kromisbilde er stjålet her; 2.bp.blogspot.com/…/s400/KROMFOHRLÄNDER4.bmp

de ser rett og slett livsfarlige ut - love it

Handlinger

Information

2 responses

27 02 2010
-e-

Det hadde jo vært lite poeng i å skrive en blogg om man ikke var interessert i å ha lesere. da kunne man jo like gjerne skrevet en privat dagbok.

Når det gjelder alskens grums, så er det vel en del som (mis)bruker internettets tilsynelatende anonymisering av debattanter og deltagere.

Og du skal selvfølegelig ikke så inne for alle kommentarer, derimot så bør man jo ikke godkjenne alle kommentarer ukritisk! Om ikke annet avler det jo bare mer tant, fjas og søppel i kommentarfeltet!

27 02 2010
ochoogseisside

Enig i at poenget med blogging er at andre leser det du skriver, men mitt poeng er om man blogger, kommenterer for å få mest mulig hit? Ikke for å formidle noen man faktisk er opptatt av.

Anonymisering kan lett bli ett tveegget sverd, spesielt for nettavisene. De invoterer til «blogg» eller kommentarer på sine artikler, og der får intervjuobjekt gjennomgå. Det er nå gått så langt at enkelte ikke vil stille opp og si sin mening, nettopp fordi anonyme debattanter skjeller de ut.

Ser det samme i bloggene, saklig innlegg går over til personlig hetsing.

Og da tilbake til mitt poeng, burde «eier» av post være ansvarlig, i og med det er eier som kan «sensurere»? Er WordPress.com ansvarlig, har de en kvalitetssikring?

Legg igjen en kommentar

