Maiblomsten

20 05 2011

Hvor ble det av maiblomsten? Den tanken var plutselig, uten grunn, i hodet i dag. Jeg satt i bilen på vei hjem fra jobb, helg var det og.

Skjønner ikke hvorfor jeg plutselig ble så opptatt av maiblomster, må jo være minst 20 år siden jeg så en sist. Hvor ble de av forresten?

Det jeg fant ut er at de finnes fortsatt, og det jeg ikke visste var at det er NKS, norske kvinners sanitetsforening som selger de. Jeg husker vi alltid hadde maiblomst da jeg var liten, for ikke alt for lenge siden. Tror faktisk jeg og solgte på dørene til folk, de var festet på et ark og hadde mange fine farger.

20110520-082641.jpg

Herman Wildenwei har tom skrevet et dikt til/om maiblomsten;

Et frø som falt i hjertenes jord
er blitt til blomster som villig gror
og vokser i millioner
av blanke blomsterkroner:
Maiblomsten! Og se dens spor
blomstrer for folkehelsen

20110520-082636.jpg

Mulig det er jeg som har flyttet fra maiblomsten. Ser ingen kule, senka biler med sota ruter pyntet med «store» maiblomster festet i støtfangeren lenger heller. Men de var dyre, kan 15 kr stemme?

Handlinger

Information

Legg igjen en kommentar

